//
ви читаєте...
Політологія

“Тріумф волі” (Triumph des Willens 1935)



Тріумф волі (нім.: Triumph des Willens) – це пропагандистський фільм німецького режисера Лені Ріфеншталь. Фільм змальовує нацистський партійний з’їзд 1934 р. в Нюрнберзі і містить цитати з промов різних нацистських лідерів на з’їзді, зокрема епізоди з промов Адольфа Гітлера, поєднані з зображенням великої кількості членів партії. Гітлер замовив фільм і виступив як неофіційний продюсер; його ім’я з’являється в заголовках. Найважливіша тема фільму – повернення Німеччини як великої сили, з Гітлером як Справжнім Німецьким Лідером, який приведе націю до слави.
Тріумф Волі був випущений в 1935 р. і швидко став одним із найвідоміших прикладів пропаганди у фільмографії. Ріфеншталь отримала за фільм декілька премій, не тільки в Німеччині, але також у США, Франції, Швеції тощо. Фільм був популярний у Третьому Рейху і поза ним і продовжує впливати на фільми, документальні фільми і рекламу до сьогодні.

Ріфеншталь використала новаторські кіноефекти: одночасну зйомку десятками камер (тридцять операторів і понад сто чоловік персоналу) їх переміщення, телеоб’єктиви для викривлення перспективи, аерофотозйомка і революційний підхід до використання музики і зображення.
Один з найбільш пафосних епізодів пов’язаний з церемонією освячення нових прапорів штурмових загонів партійним «знаменом крові», який тримав в своїх руках ветеран руху. «Знамено крові», що зберігало краплі крові мучеників Пивного путчу, символізувало спадкоємність покоління батьків, що програли Першу світову війну, і нагадувало про двадцятирічний шлях Гітлера до вершини політичної і державної влади.
«Тріумф волі» має яскраво виражену пропагандистську (нацистську) спрямованість, тому його ніколи не показують по каналах громадського телебачення. У Німеччині показ цього фільму обмежений. В той же час, з художньої точки зору, «Тріумф волі» вважається одним з найкращих фільмів за всю історію (документального) кіно.

Що таке пропаганда?
Слово “пропаганда” походить від імені організації, створеної в 1622 р. католицькою церквою для ведення місіонерської роботи – Священне Зібрання з Поширення Віри (Congregatio de Propaganda Fide). Сьогодні пропаганда розглядається як систематична робота по маніпулюванню вірою, позицією або діями інших людей. Пропагандист має мету або набір цілей і для їх досягнення свідомо вибирає факти, аргументи, зображення і т.п. для того, щоб вони мали найпереконливіший ефект.

Влада пропаганди
Як Гітлер, так і Геббельс, міністр пропаганди Гітлера, вважали, що кінематограф був потенційно наймогутнішим ЗМІ нової епохи. Геббельс розумів, що публіка була мало зацікавлена у фашистському кіно і тому використовував ігрове кіно як пропаганду. Метою фільмів Геббельса було емоційно і в думках підпорядкувати німців нацистської революції.
Пропаганда грала ключову роль в цьому завданні, але для досягнення цього завдання, необхідно було знайти шляхи залучення громадської уваги. Мистецтво кіно, на думку Геббельса, могло б дуже допомогти йому. Наприклад він захоплювався фільмом «Потьомкін» Ейзенштейна як фільму-міфу, що легітимував більшовицьку революцію в Росії.
У 1934 р. Гітлер доручив Лені Ріфеншталь, на його думку єдиному режисеру, яка могла б наблизитись до роботи Ейзенштейна, для виробництва художнього фільму про партійний з’їзд в Нюрнберзі, Тріумф Волі. У її книзі про фільм, Ріфеншталь відзначає, що ‘підготовка до партійного з’їзду проводилася одночасно з підготовкою камер для роботи’. Фактично, метою з’їзду із самого початку було створення вражаючого елементу пропаганди, що прославляв нацизм.
Хоча ‘Тріумф волі дійсно був нюрнберзьким партійним з’їздом, підготовка до нього проходила виключно виходячи з особливостей підготовки до зйомки. Архітектор Третього Рейху Альберт Шпєєр ретельно сконструював фундамент для події з грандіозними конструкціями і схемами пересування. Місто Нюрнберг стало сценою для фільму Ріфеншталь, з морем прапорів, свастики, багаттями і факелами. Кінографічна техніка Ріфеншталь створила враження гарячкового руху і нескінченної маси прапорів і людей.
‘Тріумф волі’ є незрівняна пропаганда, – пише історик Р.Вістріч (Wistrich) ‘…вища форма візуалізації нацистської політичної релігії в кінографічній формі. Його майстерність, що укріплюється величчю і владою нюрнберзького оформлення, розроблялась, щоб представити Гітлера як людське божество. Масивне видовище суворої дисципліни, єдність і лояльність до фюрера супроводжує послання про те, що нацистський рух був живим символом відродження німецької нації.’

Цитати з фільму
– «Німеччина — це дім для німців всього світу». (Рудольф Гесс)
– «Ми бачимо, що немає відмінностей між класами». (Бальдур фон Ширах)
– «Ми помремо, але за вами — майбутнє». (Адольф Гітлер)
– «Попереду нас, навколо нас, позаду нас — скрізь Німеччина». (Адольф Гітлер)
– «Може і добре володіти владою, заснованою на диктатурі, але набагато краще завойовувати і не втрачати серця людей». (Пауль Йозеф Геббельс)

Фрагмент фільму – виступ Гітлера

Кадр з фільму. Гітлер очолює делегацію високопоставлених нацистів, що заходять в зал зборів.

Сцена з фільму «Зоряні війни. Епізод IV. Нова надія», що повторює «Тріумф волі» не тільки композицією, але і музикою.

На думку історика Філіпа Гевіна, «Спадщина “Триумфу волі” живе в наші дні в численних документальних фільмах про еру нацистів, де використовуються кадри з нього. Сама довгоживуча і небезпечна ілюзія, створена [ним], полягає в тому, що нацистська Німеччина була надорганізованою державою, хоч і злою за своєю природою, але вражаючою».
«Тріумф волі» також вивчається багатьма сучасними кінорежисерами (Мік Джаггер сказав Лені Ріфеншталь, що бачив запозичення щонайменше в 15 фільмах), зокрема Пітера Джексона, Джорджа Лукаса і Рідлі Скотта. Першим фільмом, що використав напрацювання «Тріумфу», був «Великий диктатор» Чарлі Чапліна, що пародіював Гітлера і фашизм. Сцени з фільму часто повторювалися в пізніших фільмах, найбільш відомим з яких є «Зоряні війни. Епізод IV. Нова надія» (а також інші частини цієї саги). Також ідеї з «Тріумфу волі» використовувалися в «Громадянинові Кейні», «Заводному апельсині», «Гладіаторі», «Герої», «Володарі кілець», «Королі-леві», «Річарді III», «Червоному світанку», «Спартаку» і «Зоряному десанті».
Явні мотиви з фільму «Тріумф волі» можна спостерігати в сучасному документальному кінематографі. Один з прикладів — фільм «Повелитель золотого трикутника», в якому показано виробництво наркотиків на контрольованій бунтівниками території народу Шан в Південно-східній Азії. Зокрема, показуючи юнацьку бригаду, ранковий військовий огляд, урочистий підйом прапора, солдатів, що співають, армійськими колонами, що пересуваються по горах, автори фільму, уникаючи відкритого конфлікту з командуючим незаконною армією, позначають аналізоване суспільне явище як «серйозну загрозу західному світу» виключно завдяки ремінісценції як прийому, доступному тільки глядацькій аудиторії, вихованій у дусі західноєвропейської культури.

Завдання
– Подумайте про те, як історик розглядав би Тріумф волі. Наскільки цінною є точна зйомка нацистського з’їзду в Нюрнберзі в 1934 р.? Якщо ви не думаєте, що це точний запис, то яким чином фільм може бути корисний для історії?
– У суді після війни Лені Ріфеншталь була виправдана на підставі того, що Тріумф волі тільки зображав те ж, що і інша німецька кінохроніка показувала під час з’їзду і це не було сфальсифіковано. Як, по-вашому, чи виглядає фільм як кінохроніка або фільм був створений для впливу на аудиторію іншим способом?
– Як Тріумф Волі впливав, на вашу думку, на аудиторію під час першого показу?
– Для кого, по вашому, був зроблений фільм?
– Як ви вважаєте, творець фільму був неупереджений щодо тих подій
– Як співвідносяться зображення і звук у фільмі?
http://www.filmeducation.org

Advertisements

Обговорення

Коментарів ще немає.

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s

Лабораторія громадських медіа #cmlrivne

%d блогерам подобається це: